Carrils bici elevats per una major eficiència i mobilitat sostenible

La bicicleta és un dels medis de transport més eficients i ecològics que existeixen, però òbviament la seva eficiència a la pràctica depèn també de factors externs a ella.

Justament donant-li voltes al tema, i veient com un simple carril bici ben dissenyat pot facilitar molt l’ús de la bicicleta com a transport urbà, fa uns mesos que em va venir al cap una idea brillant (o almenys això és el que jo crec) per a facilitar la mobilitat amb bicicleta a les ciutats. Es tractaria de construir una xarxa de carrils bici elevats de circulació ràpida, i integrats amb l’actual xarxa de carrils bici existents.

Projecte de carrils bici elevats Velocity
Projecte de carrils bici elevats Velocity

El cas és que en desplaçaments urbans curts la bicicleta és el mitjà de transport més ràpid i eficient, però a mida que la distància a recórrer augmenta, la bici perd llocs respecte a altres medis de transport. No obstant, si un/a ciclista urbà/na pogués desplaçar-se d’una punta a l’altra de la ciutat sense haver-se d’aturar a cada semàfor o cruïlla la durada dels trajectes es reduiria considerablement.

Projecte de carrils bici elevats Velocity
Projecte de carrils bici elevats Velocity

Així doncs, els carrils bici elevats consistirien en una espècie de viaductes que anirien a una alçada de 4 o 5 metres per sobre de la calçada, de forma que el trànsit motoritzat pogués circular per sota seu. La idea seria que incloguessin dos carrils per cada sentit de circulació, un de lent, i un de ràpid o per a fer avançaments. També podrien incloure una vorera lateral per a major seguretat, per a què els poguessin fer servir peatons, o per a poder-se aturar a xerrar amb algun amic/ga amb qui ens creuéssim sense entorpir la circulació de la resta d’usuaris/es. Els carrils bici disposarien de rampes d’accés amb un pendent suau i de rampes de sortida que podrien ser més curtes i amb un pendent més pronunciat, i que anirien situades a cada 300 o 400 metres de carril per a poder-se incorporar al carrer o a la resta de carrils bici ja existents. La qüestió seria fer una xarxa de carrils bici elevats interconnectats entre ells i que funcionessin com a “rondes” i artèries que creuessin la ciutat per diversos punts.

A part, els carrils bici podrien estar fabricats amb materials reciclats o respectuosos amb el medi ambient, i podrien incorporar unes jardineres a les baranes per a plantar-hi espècies autòctones que els donessin un aire més agradable a la vista.

Projecte de carrils bici elevats Velocity
Projecte de carrils bici elevats Velocity

Amb tot això, a més es podria donar una empenta al sector de la construcció d’infraestructures fent quelcom útil (i no tornant a aixecar carrers que ja estaven bé o fent obres estúpides i sense sentit com passa avui dia a tantes i tantes ciutats). Òbviament que no defenso la promoció pública del sector de la construcció, però en tot cas podria servir per a donar-li un respir fins que no es pugui fer una reconversió més estructural cap a una activitat més sostenible i necessària.

Ara bé, ja m’estranyava a mi que ningú abans hagués tingut aquesta genial idea, i de fet existia el projecte Velocity a Canadà però pel que he pogut descobrir encara no s’ha implementat res semblant enlloc… Potser ja aniria sent hora que ens poséssim les piles i que els urbanistes i arquitectes municipals tinguin prou  creativitat com per a innovar amb infraestructures realment útils com aquestes!

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s