Les mentides de la publicitat, el packaging, i les transnacionals

Mai m’han agradat les empreses transnacionals. I és que jo crec que la mida sí que importa, com a mínim en qüestions empresarials. Aquesta gran concentració de poder econòmic en unes poques mans no pot ser bona de cap manera, i va totalment en contra de qualsevol idea de democràcia econòmica, per més que ens vulguin fer creure el contrari amb totes les teories del liberalisme, el lliure mercat i l’autoregulació del sistema econòmic. Però avui no reflexionaré sobre aquest tema, sinó sobre l’ús (fraudulent i malintencionat) que fan les transnacionals del màrqueting i de la publicitat.

I és que si ja odiava la Nestlé (pels múltiples casos de violacions dels Drets Humans, per les seves actuacions socialment irresponsables,  per les seves polítiques comercials abusives, i perquè estan sobre-explotant i assecant els aqüífers del Montseny per extreure’n aigua de Viladrau), l’altre dia la meva indignació ja va arribar a límits insospitats quan vaig tenir ocasió de veure de prop una de les seves noves ampolles d’aigua “de disseny” gourmet per a restauració.

Per començar, em va indignar la mentida flagrant que apareix en grans paraules a l’etiqueta del davant, on hi diu: “El pueblo que da nombre al agua Viladrau se encuentra en pleno Parque Natural del Montseny, un entorno auténticamente natural que le regala su esencia y orígen único”.

Etiqueta enganyosa de l'aigua de Viladrau "gourmet"
Etiqueta enganyosa de l'aigua de Viladrau "gourmet"

I que jo sàpiga, el poble de Viladrau (és a dir, el nucli urbà, i no el municipi de Viladrau), tot i estar al Montseny, no forma part del Parc Natural, i de fet una bona part del terme municipal no pertany ni tan sols a la zona del pre-parc o d’influència del Parc Natural… -en tal cas hagués estat difícil dur a terme una especulació urbanística com la que desgraciadament ha viscut aquesta vil·la en els darrers anys- així que ni molt menys es podria dir que el poble està “en pleno Parque Natural”!

Però el més graciós de la nova ampolla és tota la parafernàlia lingüística que hi han afegit per donar-li aquest glamour a l’aigua propi de les notes de cata dels vins més ostentosos, i que es pot apreciar en l’etiqueta posterior: “Pura y refrescante, resulta suave y fina al paladar, lo que la hace ideal para acompañar todo tipo de comidas.”

Ostentació en la descripció de l'aigua de Viladrau.

Que bé… al cap i a la fi sembla conferir-li unes característiques de gran valor afegit però que jo crec que totes les aigües minerals podrien complir perfectament… no…? Això sí, a diferència de moltes notes de cata de vins s’han esforçat ben bé a recomanar-la per TOT tipus de menjars! (No fos que la recomanessin només per plats de peix o marisc i així acabessin perdent quota de mercat…! )

Realment, un clar exemple de com amb un simple canvi de packaging ens poden vendre un mateix producte per molt més, i fer-nos creure que és molt millor!

S'ha acabat la vida de les tan útils, boniques, i reutilitzables ampolles de vidre de Granini.Però és que casualment el mateix cap de setmana em vaig trobar a les mans amb una ampolla de suc de taronja Granini. I és que ara resulta que l’empresa ha decidit abandonar les seves originals ampolles de vidre per altres de plàstic (gran retrocés social i ambiental només comparable amb quan es van deixar d’utilitzar ampolles retornables als establiments alimentaris del nostre país). Les excuses, perdó… raons, per aquest canvi són: la suposada millora en l’ergonomia de l’envàs; la seva major lleugeresa (que ens estalviarà esforços i emissions de CO2 en el seu transport, contrarrestades de lluny per l’ús de petroli en la seva producció); una millora en la conservació del producte (que no en la del medi ambient); i una major seguretat (els ciutadans som estúpids i se’ns ha de tractar com a nens petits, per tant, compte amb qualsevol objecte de vidre, que és altament perillós i pot arribar a ser considerat arma de destrucció massiva!).

Total… que cada dia que passa em reafirmo més en la creença que si hem de confiar en la responsabilitat voluntariosa de les grans empreses per a canviar el nostre món, anem arreglats!

Salut i consum crític i conscient!

Advertisements

2 thoughts on “Les mentides de la publicitat, el packaging, i les transnacionals

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s